Ogólna zasada: Miło, jeśli odpowiesz na każde pytanie, ale jeśli nie wiesz jak odpowiedzieć – nie ma takiego obowiązku.
Okienka służą do wpisania własnym tekstem dodatkowych informacji, którymi chcesz się podzielić z innymi.
Pytania oceniające
Prosta sprawa – piszesz jak czujesz się traktowany przez firmę. Czy jesteś mile widziany na zasadzie „klient – nasz pan” czy może przeciwnie: „klient – nasz wróg”.
Podczas składania zamówienia ustalasz z pracownikiem firmy termin dowozu paliwa w podwórze. Nieraz może nawet konkretną godzinę. Ponieważ chcesz być obecny przy dostawie, prosisz by kierowca odpowiednio wcześniej zawiadomił cię o przyjeździe. Zależnie od tego jak te wszystkie ustalenia wyglądają w praktyce – dajesz odpowiednią liczbę gwiazdek.
Te dwa pytania muszę przedstawić razem by wyjaśnić sens każdego z nich. Otóż chciałem znaleźć sposób, dzięki któremu będzie można jak najlepiej ocenić jakość sprzedawanego nam paliwa. Gdyby sytuacja była jednoznaczna, to znaczy ocenie podlegałaby firma ABC sprzedająca wysokiej jakości olej napędowy – zawsze i wszędzie, to nie byłoby problemu z oceną. Dalibyśmy jej 5 gwiazdek. Gdyby sprzedawała paliwo marnej jakości – dostałaby odpowiednio mniej gwiazdek, może nawet tylko jedną. Sprawa byłaby prosta i wystarczyłoby tylko jedno pytanie dotyczące jakości. Ale życie jest bardziej skomplikowane i możemy mieć do czynienia z sytuacją, kiedy firma przez przysłowiowe dziesięć lat dostarczała nam wysokiej jakości paliwo i nagle okazało się, że w ostatniej dostawie sprzedała nam olej opałowy odbarwiony jakimiś chemikaliami, co zniszczyło wtryskiwacze w naszym ciągniku. I teraz pytanie – ile gwiazdek dać za jakość? Jeszcze tydzień temu dalibyśmy pięć ale teraz ile? Jedną? – bo jesteśmy wkurzeni, że musieliśmy wydać pieniądze na zakup i wymianę zniszczonych wtrysków? Tylko czy to nie za ostra ocena, bo przecież przez dziesięć wcześniejszych lat wszystko było OK? Nawet polecaliśmy firmę ABC sąsiadom! Przyjmijmy, że ta feralna dostawa była jednorazową sytuacją. Może kierownictwo firmy wiedziało o wszystkim a może to była samodzielna inicjatywa kierowcy cysterny? Przez jednorazowy wybryk nieuczciwego kierowcy obniżymy ocenę rzetelnej firmie. Nasza jedna gwiazdka dana firmie może spowodować stratę nie tylko u dostawcy paliwa ale również i u rolnika, który w Portalu będzie szukać solidnego dostawcy. Jeszcze tydzień temu czytając oceny wybrałby firmę ABC (bo daliśmy jej 5 gwiazdek za dziesięć lat nienagannej współpracy), zamiast firmy XYZ, która miała tylko trzy gwiazdki (wedle oceny rolników, paliwo przez nią dostarczane, w każdej dostawie było niezbyt dobrej jakości). Dzisiaj wybrałby firmę XYZ, bo jakby nie było, ma ona o dwie gwiazdki więcej niż firma ABC. W efekcie zamiast wysokiej jakości oleju napędowego (przyjmujemy, że to była jednorazowa wpadka firmy ABC) gospodarz zaopatrzył się w gorszej jakości paliwo od dostawcy XYZ.
Aby takim sytuacjom zapobiec utworzyłem drugie pytanie odnoszące się do okoliczności, kiedy rzetelnej firmie przydarza się opisana wyżej wpadka wizerunkowa. Odpowiadając na pytanie „Jakość paliwa sporadycznie” odnosisz się do oceny firmy w tego typu przypadkach. W zależności od tego jak złej jakości olej napędowy w tej jednej feralnej dostawie dostarczyła ci firma, która wcześniej wielokrotnie sprzedawała ci towar wysokiej jakości – dajesz jedną, dwie, trzy czy cztery gwiazdki.
Dzięki takiemu rozwiązaniu rolnicy szukający dobrego dostawcy mają czytelną informację, że z opisywanych w tym przykładzie dostawców jeden co do zasady ma wysokiej jakości paliwo tylko kiedyś przydarzyła mu się wpadka a drugi regularnie dostarcza towar raczej marnej jakości. Osobiście w tej sytuacji wybrałbym firmę ABC, pilnując przy tankowaniu, co mi wlewają do zbiornika. Wziąłbym próbkę, powąchałbym paliwo, sprawdziłbym jego barwę. Naprawdę, w ten czy inny sposób „chrzczone” paliwo da się odróżnić od czystego.
W sytuacji kiedy paliwo marnej jakości dostarczane jest regularnie i odpowiadając na pytanie „Jakość paliwa na co dzień” daliśmy np. trzy gwiazdki, to również odpowiadając na pytanie „Jakość paliwa sporadycznie” dajemy trzy gwiazdki. No chyba, że zdarzyło się, że kiedyś przez przypadek 😊 przywieźli towar bardzo dobrej jakości to wtedy dajmy im pięć gwiazdek.
W każdej sytuacji, kiedy jakość dostarczanego paliwa, jest przez dotychczasowy okres współpracy taka sama, dajemy taką samą ilość gwiazdek w jednym i drugim pytaniu o jakość.
Ze zrozumiałych względów tak samo postępujemy, kiedy oceniamy firmę, od której dopiero pierwszy raz kupujemy paliwo.
Nie chodzi o to byś sprawdzał cenę u wszystkich innych w kraju. Zapewne zanim wybrałeś którąś ze stacji wcześniej zadzwoniłeś do kilku innych. Być może rozmawiałeś z sąsiadami o cenach paliw. Myślę, że po prostu jak każdy rolnik masz wiedzę, jakie ceny są na tych kilku stacjach, z którymi współpracujesz. To wystarczy byś dał odpowiednią liczbę gwiazdek, w myśl zasady, że im cena paliwa w ocenianej stacji jest niższa, niż w pozostałych kilku o których masz wiedzę – tym więcej gwiazdek dajesz.
Jesteśmy zobowiązani do rejestracji na PUESC zakupu większych ilości paliwa. Niektóre firmy pomagają w tym rolnikom poprzez telefoniczną podpowiedź, co gdzie i jak wpisać. Inne biorą (za zgodą rolnika) ten obowiązek na siebie. Jeszcze inne w żaden sposób nie chcą nam pomóc. Biorąc to wszystko pod uwagę odpowiednio oceniasz gwiazdkami postawę konkretnej stacji. Ale jeśli nigdy nie miałeś potrzeby proszenia firmy o pomoc, więc siłą rzeczy nie masz na ten temat wiedzy – pomiń ocenę tego pytania.
W „okienku” możesz własnymi słowami skomentować ocenianą firmę.
Pytanie informacyjne
Nie chodzi o to byś przed odpowiedzią na to pytanie dzwonił do firmy i wypytywał jaki rodzaj paliw sprzedają. Może kiedyś oprócz oleju napędowego kupiłeś u nich też benzynę, może od kierowcy cysterny w luźnej rozmowie usłyszałeś, że mają też w ofercie LPG? Po prostu zaznacz te odpowiedzi, o których w tym momencie masz wiedzę.
Niektóre firmy sprzedają olej napędowy tylko czysty lub tylko z dodatkiem bio a jeszcze inne oba rodzaje. Nie umieszczałem tu ON zimowego bo każda firma w okresie zimowym ma taki w ofercie.
Pytanie powtórzone z części „gwiazdkowej” ale uznałem, że warto szczegółowo na nie odpowiedzieć, by ktoś inny znając odpowiedzi, mógł podjąć decyzję czy na przykład niższa cena zrekompensuje mu trudności z samodzielnym zarejestrowaniem zakupu.
Są trzy opcje do wyboru, zaznacz tą, która ma miejsce w Twoim przypadku. Być może nigdy nie zwracałeś się do firmy z prośbą o pomoc, bo sam bez problemu od razu ogarnąłeś temat i nie wiesz teraz jak odpowiedzieć – po prostu pomiń to pytanie.
Jeśli mieszkasz dalej od dostawcy to najprawdopodobniej dowozi Ci on paliwo do gospodarstwa, być może nawet nie wiesz czy można zatankować w siedzibie firmy. Nawet jeśli rzeczywiście można ale Ty nigdy tego nie robiłeś ani nie masz na ten temat wiedzy albo po prostu nigdy się nad tym nie zastanawiałeś, bo zawsze dowozili Ci paliwo – zaznacz odpowiedź „dowóz do gospodarstwa”. Jeśli mieszkasz blisko stacji prawdopodobnie tankujesz na niej ale jeśli wiesz, że również dowożą w podwórze – zaznaczasz obie opcje. Jeśli nic nie wiesz o dowozie – zaznaczasz odpowiedź „stacja paliw”.
Po prostu opisujesz w jaki sposób płacisz dostawcy. Jeśli firma dopuszcza tylko jedną możliwość, np. przedpłatę – zaznaczasz jedną odpowiedź. Jeśli wiesz, że możesz zapłacić gotówką u kierowcy albo przelewem po dostawie – zaznaczasz dwie odpowiedzi.
Zaznaczasz odpowiedź zgodną z tym jaki termin płatności daje Ci dostawca. Jeśli co do zasady firma żąda płatności w terminie do trzech dni ale wiesz, że w razie potrzebny możesz wynegocjować dwutygodniowy termin – zaznaczasz opcję „do trzech dni” i opcję „do dwóch tygodni”. Jeśli firma zwyczajowo daje dwa tygodnie na zapłatę – zaznaczasz opcję „do dwóch tygodni”.
Częstą praktyką dostawców jest to, że jeśli już pobierają próbki paliwa to zabierają je do siebie. To nie jest rozwiązanie korzystne dla nas dlatego starajmy się wziąć dodatkową próbkę dla siebie. Nieraz jest tak, że kierowca co do zasady nie pobiera próbek ale na wyraźne żądanie rolnika zostawia próbkę (zazwyczaj w jakimś słoiku dostarczonym przez gospodarza i oklejonym, podpisanym). W tej sytuacji zaznaczasz opcję „zostaje tylko u rolnika”.
Zazwyczaj każdy chciałby mieć dostawę „na już”. Zaznaczasz tu jedną opcję, zależnie od terminu w jakim firma dostarcza Ci paliwo. Jeśli firma normalnie dostarcza paliwo dajmy na to już następnego dnia ale na Twoje życzenie dowozi Ci towar dopiero po tygodniu od zamówienia, to mimo to zaznacz odpowiedź „następnego dnia” bo dłuższy termin to efekt Twojej prośby. Jeśli firma nie wyrabia się szybciej i potrzebuje tygodnia na dostawę – wtedy zaznaczasz „do tygodnia”.
Te „okienko” służy wpisaniu kilku słów odnoszących się do kwestii poruszanych w dziale „Pytania informacyjne”.