Ogólna zasada: Miło, jeśli odpowiesz na każde pytanie, ale jeśli nie wiesz jak odpowiedzieć – nie ma takiego obowiązku.
Okienka służą do wpisania własnym tekstem dodatkowych informacji, którymi chcesz się podzielić z innymi.
Pytania oceniające
1 Stosunek do rolnika.
Prosta sprawa – piszesz jak czujesz się traktowany przez mechanika. Czy jesteś mile widziany na zasadzie „klient – nasz pan” czy może przeciwnie: „klient – nasz wróg”. Czy jeśli obieca Ci, że przyjdzie w czwartek to przychodzi w czwartek czy raczej ma Cię w głębokim poważaniu?
Przy odpowiedzi na to pytanie musisz wziąć pod uwagę zakres prac wykonywanych przez mechanika. Jeśli człowiek jest specjalistą od starszych ciągników i potrafi z zamkniętymi oczami rozłożyć i złożyć silnik Ursusa to daj mu pięć gwiazdek, mimo, że do nowoczesnych ciągników w ogóle nie podchodzi. Podobnie jeśli mechanik jest specjalistą od skrzyń biegów to wystawiasz mu opinię za ten zakres jego działalności a nie za naprawę podnośnika czy całego ciągnika. Ale jeśli mechanik twierdzi, że potrafi wyremontować cały ciągnik to oceniasz go za to jak radzi sobie z naprawą całego traktora. Jeśli uważa się za speca od wszystkiego, podsumowujesz jak radzi sobie z każdą robotą jaką mu zleciłeś.
Słowem, opisujesz umiejętności mechanika w ramach zakresu jego specjalizacji.
Oczywista sprawa – czy jak mówi, że przyjedzie w czwartek to faktycznie przyjeżdża czy może przez kilka dni pod rząd obiecuje, że przyjdzie następnego dnia. No i ważne też jest, czy jak już rozpocznie remont to robi u Ciebie dopóki nie zrobi, czy pracuje w kratkę bo odrywa się do remontu u innego rolnika.
Wiadomo o co chodzi. Jeśli niezbyt dobry mechanik wysoko się ceni, dajesz mu mniej gwiazdek, jeśli porządny fachura nie zdziera z Ciebie skóry – dajesz mu więcej gwiazdek. Jeśli za tę samą robotę jeden bierze mniej drugi więcej – odpowiednio obdzielasz ich gwiazdkami. Czasem zdarzają się tacy fachowcy, którzy baaardzo się cenią. Jeśli trafiłeś na mechanika, który – owszem, wykonał naprawę bardzo dobrze ale zażądał tyle kasy, że Twoim zdaniem gdyby wziął połowę tej kwoty to i tak by wziął za dużo, to raczej nie zasługuje na pięć gwiazdek.
Nie chodzi tu o zapłatę dla mechanika tylko o to, czy naprawiając maszynę stara się zrobić to w taki sposób byś jak najmniej wydał na remont. Czy na przykład upiera się by montować tylko oryginalne części czy może radzi Ci byś kupił tańsze zamienniki. Może po wymontowaniu jakiejś części i dokładnym obejrzeniu stwierdzi, że nie musisz kupować nowej, bo ta jeszcze jakiś czas „pochodzi”. Być może, że zna jakiś warsztat, w którym można naprawić zepsuty podzespół zamiast kupować nowy.
W „okienku” możesz własnymi słowami skomentować ocenianą firmę.
Pytania informacyjne
1 Rodzaj naprawianych maszyn / zakres wykonywanych prac
Zaznaczasz odpowiedzi odnoszące się do tych prac, z których znasz mechanika. Typ „złotej rączki” to mechanik, który oprócz naprawy ciągnika potrafi w razie potrzeby naprawić zamek w drzwiach albo zegarek 😊
2 Specjalizacja mechanika
Brak specjalizacji oznacza, że mechanik bierze się za wszystko. Zapewne nie jest mistrzem w każdej dziedzinie ale przynajmniej czuje się na siłach by w każdej z tych dziedzin przynajmniej próbować Ci pomóc. Jeśli zaznaczysz „brak specjalizacji” to pozostałych odpowiedzi już nie zaznaczaj.
4 Poziom technologiczny naprawianych maszyn
Intuicyjnie wiemy co rozumie się przez poszczególne kategorie. Wyjaśnienia może wymagać kwestia maszyn wyposażonych w proste, podstawowe komputery. Tu chodzi o rozsiewacze, opryskiwacze, siewniki, w których informatyka pozwala zaprogramować i utrzymać zadane parametry pracy: ilość rozsiewanych nawozów, wypryskanej cieczy czy wysianych nasion. Komputery pełnią pomocniczą rolę.
Natomiast odpowiedź: „maszyny wymagające naprawy z komputerem” dotyczy maszyn, które mają złącza diagnostyczne i których bez podłączenia komputera raczej nie sposób naprawić. A w każdym razie serwisant zaczyna usuwanie usterki od podłączenia komputera diagnostycznego. W skrócie najnowsze, naszpikowane elektroniką ciągniki, kombajny i pozostałe „super hiper” maszyny.
Wiadomo, że każdy ma swój styl. Jeden mechanik nie chce się „babrać” z jakimiś poszukiwaniami tańszych rozwiązań a inny przeciwnie: nie widzi sensu wydawania dużych pieniędzy skoro można remont wykonać za mniejszą kasę. Myśli, kombinuje, szuka możliwości byś poniósł możliwie najniższe koszty naprawy. Warto go pochwalić.
Są mechanicy, którzy nie widzą problemu z dojazdem do awarii. Są też tacy, którzy naprawiają sprzęt wyłącznie w swoim warsztacie.
Te „okienko” służy wpisaniu kilku słów odnoszących się do kwestii poruszanych w dziale „Pytania informacyjne”.