Dopłaty do zbóż ale do hektara. Przykłady obliczeń.

  • Dodane przez Redakcja
  • 22 kwietnia, 2024

Rolnicy "wychodzili" dopłaty do zbóż.

W ubiegłym tygodniu rząd wreszcie opublikował projekt rozporządzenia w sprawie dopłat do zbóż. Jak się okazało rządzący poszli drogą swoich poprzedników, czyli przełożyli obiecane stawki do tony zboża, na dopłaty do hektara konkretnej uprawy. Innymi słowy wielkość dopłat będzie ograniczona do powierzchni uprawy (podanej we wniosku o dopłaty obszarowe) i plonu referencyjnego.

Kto może dostać dopłaty a kto nie może ich dostać?

Do dopłat kwalifikuje się rolnik:

⇒  który posiada numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności,

⇒  będący mikroprzedsiębiorstwem, małym albo średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia 2022/2472,

⇒  który w 2023 r. złożył wniosek o przyznanie płatności bezpośrednich, o których mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027,

⇒  któremu zagraża utrata płynności finansowej w związku z ograniczeniami na rynku rolnym spowodowanymi agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy,

⇒  który w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 maja 2024 r. dokonał sprzedaży pszenicy, żyta, jęczmienia, pszenżyta lub mieszanek zbożowych podmiotom prowadzącym działalność w zakresie obrotu, skupu lub przetwórstwa zbóż, jak również podmiotom skupującym zboża w związku z prowadzoną przez te podmioty produkcją zwierzęcą.

Dopłat nie otrzyma rolnik:

  1. który dokonał sprzedaży pszenicy, żyta, jęczmienia, pszenżyta lub mieszanek zbożowych podmiotom:

⇒  prowadzącym działalność w zakresie obrotu, skupu lub przetwórstwa zbóż, lub

⇒  podmiotom skupującym zboża w związku z prowadzoną przez te podmioty produkcją zwierzęcą

 a którzy są współposiadaczami jego gospodarstwa;

2. który jest jednocześnie podmiotem skupującym zboża w związku z prowadzoną przez ten podmiot produkcją zwierzęcą w odniesieniu do sprzedaży danego rodzaju zbóż, które zostały zakupione przez ten podmiot.

 

Wielkość stawek dopłat.

 

Rodzaje stawek dopłat są zależne od terminu sprzedaży i rodzaju sprzedanego ziarna.

 

Zboża sprzedane w okresie  1.01 2024 r.  –  10.03.2024 r.:

    1 080 zł na 1 ha powierzchni upraw pszenicy,

    740 zł na 1 ha powierzchni upraw żyta, jęczmienia, pszenżyta lub mieszanek zbożowych;

 

Zboża sprzedane w okresie  11.03.2024 r.  –  31.05.2024 r.:

    1 620  zł na 1 ha powierzchni upraw pszenicy,

    1 110 zł na 1 ha powierzchni upraw żyta, jęczmienia, pszenżyta lub mieszanek zbożowych.

Sposób wyliczania dopłat

Wysokość dopłaty nie może przekroczyć iloczynu stawki pomocy i powierzchni upraw pszenicy, żyta, jęczmienia, owsa, pszenżyta lub mieszanek zbożowych:

•  deklarowanej przez producenta rolnego we wniosku o przyznanie płatności bezpośrednich,

•  stanowiącej iloraz liczby ton pszenicy, żyta, jęczmienia, owsa, pszenżyta lub mieszanek zbożowych wynikającej z faktur, i liczby:

        5,4 –- w przypadku pszenicy,

        3,7 – w przypadku żyta, jęczmienia, pszenżyta lub mieszanek zbożowych

    – jednak nie większej niż 300 ha.

Jak obliczyć ile konkretnie otrzymamy dopłat?

Załóżmy, że w gospodarstwie mieliśmy w poprzednim sezonie  obsiane pszenicą 20 hektarów i tyle wpisaliśmy do wniosku o dopłaty obszarowe. 

Przykład nr 1.

Uzyskaliśmy 108 ton pszenicy i tę ilość sprzedaliśmy. Dzielimy tę ilość przez plon referencyjny 5,4 i otrzymujemy w ten sposób ilość hektarów, do której możemy otrzymać dopłatę. W naszym przypadku jest to 20 ha.

108 t : 5,4t/ha = 20,00 ha

Ilość wyliczonej powierzchni nie jest większa niż ta, którą zgłosiliśmy we wniosku obszarowym z poprzedniego roku (20 ha), więc dopłatę  dostaniemy do całego zasianego areału (20 ha).

Jeżeli sprzedaliśmy pszenicę w okresie od 1 stycznia do 10 marca br. to wielkość dopłaty wynosi 21 600 zł.

 20,00 x 1080 zł = 21 600 zł.

(Dopłata do tony równa jest 200 zł)

Jeśli sprzedaliśmy pszenicę w okresie od 11 marca do 31 maja br. to wielkość dopłaty wynosi 32 400 zł

 20 x 1620 zł = 32 400 zł.

(Dopłata do tony równa jest 300 zł)

Przykład nr 2.

Z obsianych 20 hektarów zebraliśmy 140 ton ziarna i tyle sprzedaliśmy.

Wówczas możemy być dumni, że osiągnęliśmy plon 7 t/ha – wyższy od średniej krajowej (5,4 t/ha), ale dopłaty dostaniemy tylko do 20 ha. Mimo, że z wyliczenia:

140 t : 5,4 t/ha = 25,93 ha

wychodzi nam powierzchnia 25,93 ha, to dopłaty dostaniemy tylko do areału 20 hektarów, czyli do powierzchni obsianej pszenicą, jaką wpisaliśmy do wniosku obszarowego z poprzedniego roku.

Wielkość dopłat będzie taka sama jak w przykładzie nr 1.

 Zauważmy: do hektara taka sama ale do tony już niższa.

Jeżeli sprzedaliśmy pszenicę w okresie od 1 stycznia do 10 marca br. to wielkość dopłaty wynosi 21 600 zł.

 20,00 x 1080 zł = 21 600 zł.

(Dopłata do tony równa jest 154,29 zł zł).

Jeśli sprzedaliśmy pszenicę w okresie od 11 marca do 31 maja br. to wielkość dopłaty wynosi 32 400 zł

 20 x 1620 zł = 32 400 zł.

(Dopłata do tony równa jest 231,43 zł).

Przykład nr 3.

Z obsianych 20 hektarów zebraliśmy 80 ton ziarna i tyle sprzedaliśmy. Cóż, zapewne jesteśmy smutni, że plon nie był zbyt wysoki, ale na otarcie łez miejmy świadomość, że dopłata to sprzedanej tony jest sporo wyższa niż w przypadku sąsiada, który zebrał 7 ton z hektara.

Z przeliczenia:

80 t : 5,4 t/ha = 14,81 ha

wychodzi nam powierzchnia 14,81 hektara i tylko do takiego areału dostaniemy dopłatę.

Jeżeli sprzedaliśmy pszenicę w okresie od 1 stycznia do 10 marca br. to wielkość dopłaty wynosi 15 994,80 zł.

 14,81 x 1080 zł = 15 994,80 zł.

(Dopłata do tony równa jest 199,94 zł).

Jeśli sprzedaliśmy pszenicę w okresie od 11 marca do 31 maja br. to wielkość dopłaty wynosi 23 992,20 zł.

 14,81 x 1620 zł = 23 992,20 zł.

(Dopłata do tony równa jest 299,90 zł).

Analogicznie postępujemy w przypadku sprzedaży innych zbóż.

Co musimy wpisać do wniosku o dopłaty do zbóż?

 

–  imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres producenta rolnego ubiegającego się o pomoc, o której mowa w ust. 1;

 

–  numer identyfikacyjny producenta rolnego ubiegającego się o pomoc, o której mowa w ust. 1, nadany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;

 

–numer identyfikacyjny powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności (numer PESEL) lub numer identyfikacji podatkowej (NIP) producenta rolnego ubiegającego się o pomoc, o której mowa w ust. 1, a w przypadku osób fizycznych nieposiadających numeru PESEL – numer paszportu albo innego dokumentu stwierdzającego tożsamość