Przyczepa z burtą jak skrzydło

Wiadomości z ARIMR
Opublikowane: 22 lutego 2024

Cóż ciekawego może być w przyczepie? Chyba nic. Cztery koła, dyszel, podłoga, burty – normalka! A jednak! Konstruktorzy cały czas myślą jak z czegoś dobrze znanego, zwykłego, zrobić coś dotąd niespotykanego a przy okazji bardzo przydatnego. Przykładem takiego myślenia jest przyczepa serii DHB firmy Metaltech. To czym wyróżnia się na pierwszy rzut oka to uchylana do góry cała ściana burty. Trochę to przypomina otwierane do góry drzwi, w niektórych mocno niekonwencjonalnych samochodach osobowych.

Po raz pierwszy to rozwiązanie zostało wprowadzone do oferty firmy w 2018 r. Prawa burta stanowiła wówczas jednolitą ścianę (nie uchylaną), a wywrot był możliwy tylko na dwie strony. Od tamtego czasu producent zbierał opinie na temat przyczepy, by po kilku latach zaprezentować jej drugą generację, udoskonaloną zgodnie z sugestiami użytkowników.

Przyczepy serii DHB dzięki swojej konstrukcji umożliwiają szybki załadunek i transport płodów rolnych.

Przeznaczone są do przewozów materiałów sypkich, roślin okopowych i traw.

Innowacyjna konstrukcja pozwala na wygodną obsługę przyczepy z kabiny ciągnika.

Szczelność przyczepy gwarantuje mocna i trwała jej budowa. W tylnej części skrzyni zastosowano burtę uchylną oraz okno wysypowe do wyładunku materiałów sypkich.

Ciężar całej lewej ściany unoszonej do góry oczywiście jest zbyt duży by można było ją unieść ręcznie. Służą temu zamontowane na przedniej i tylnej ścianie siłowniki hydrauliczne. Opisywana burta jest również hydraulicznie ryglowana.

Przy tej ładowności (14 ton) wiele przyczep ma środkowy słupek wzmacniający konstrukcję. Ale nie ta! Konstruktorzy obyli się bez środkowego słupka, dzięki czemu uzyskano otwartą przestrzeń pozwalającą na łatwy załadunek europalet czy big bagów.


W porównaniu do poprzedniej wersji, obecna może pochwalić się kilkoma udogodnieniami.

Po pierwsze zwiększono zakres unoszenia i wychylenia lewej burty. Wcześniej zatrzymywała się ona w pozycji nieco utrudniającej załadunek towaru ładowarką. Teraz niemal opada na krawędź prawej burty „otwierając” naprawdę dużą i wygodną przestrzeń do nieskrępowanego załadunku.

Po drugie prawa burta, wcześniej stała, uzyskała możliwość otwierania. Dla wygody zastosowano dwa udogodnienia. Ponieważ rolnicy zwracali uwagę, że nie zawsze potrzebują jej uchylenia na całej długości, więc zastosowano burtę dzieloną.

Ale jednocześnie, niezależnie od tego czy chcemy otworzyć przedni, tylny, czy oba elementy prawej burty – robimy to za pomocą jednej dźwigni, wcześniej odblokowując konkretne zabezpieczenia częściowe.

Zmianą w porównaniu do wcześniejszej wersji jest możliwość wywrotu na trzy strony. Aby wysypywane ziarno spadło nieco dalej od tylnej osi, jest możliwość zamontowania specjalnej nadstawki na całej szerokości burty. Dodatkowo w tylnej burcie jest okno wysypowe.

Szczelność skrzyni ładunkowej gwarantuje nie tylko dokładne wykonanie ale również specjalny sposób zamocowania gumowej uszczelki. Jest ona włożona w specjalną prowadnicę, dzięki czemu nie ma możliwości odklejenia i spowodowania nieszczelności. Jak zapewnia producent można bezpiecznie wozić rzepak.

Kilka danych technicznych:

Ładowność – 14 ton

Dopuszczalna prędkość – 40 km/h

Liczba osi – 2

Standardowe zawieszenie osi – resor paraboliczny

Standardowy rozmiar ogumienia – 385/65 R22,5

Maksymalny rozmiar ogumienia – 560/45 R22,5

Wymiary skrzyni ładunkowej (dł/wys/szer) – 5020 mm/1600 mm/2420 mm

Długość całkowita – 7470 mm

Szerokość całkowita – 2550 mm

Minimalna moc ciągnika współpracującego – 110 KM

Instalacja hamulcowa – instalacja pneumatyczna III zakresowa firmy Knorr-Bremse, z dwoma siłownikami membranowymi na każdej z osi dla zwiększenia bezpieczeństwa transportu

Poniżej filmik przedstawiający wprowadzone zmiany.

Lakierowanie – w kolorach wybranych przez klienta z palety RAL.

W opcji na życzenie klienta można zamówić miedzy innymi amortyzowany dyszel z regulacją wysokości zaczepu czy hydrauliczną stopę podporową.

Aktualna cena (luty 2024 r.) przyczepy w wersji podstawowej po zastosowaniu 10% upustu to 116000 zł netto.

Przyczepa bardzo ciekawa, oryginalne rozwiązania, warta zainteresowania. Czy za tę cenę również? Co o tym sądzicie?

 

Mogą Cię zainteresować:

Od kogo kupić maszynę, by potem nie żałować.

Protesty rolnicze. Kołodziejczak odpowiada Zełenskiemu.

Jak dobrze sprzedać zboże.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Brak komentarzy.

Znajdź godne zaufania firmy rolnicze dzięki 12,389+ opinii innych rolników.

Na naszym portalu znajdziesz rzetelne opinie rolników o firmach skupujących i dostarczających produkty rolne oraz usługi. Wyszukaj firmy według lokalizacji i rodzaju działalności, aby podejmować bezpieczne i świadome decyzje dla swojego gospodarstwa.
Znajdź firmę i sprawdź opinie
REKLAMA
REKLAMA

Dodaj firmę do naszej bazy

Brakuje firmy z którą współpracujesz?
REKLAMA
Najwyżej oceniane firmy Najniżej oceniane firmy